FoLLoweRs

Wednesday, December 26, 2012

Tahun baru yang baru




Aku, seorang ibu. Ada doter berusia 12 tahun yang akan ke sekolah menengah tahun depan yang tinggal hanya beberapa hari saja lagi.

Tapi, baru tadi aku merasa sedikit pengalaman berurusan hal persekolahan anak. Dari dia tadika, darjah satu, UPSR.. aku tak pernah tahu urusan kemasukan sekolah dia, yuran2 dia, buku2 sekolah apa yang diperlukan. Bukan aku tak pernah tengok buku2 sekolah dia. tapi dah nama pon dijaga atuk nenek... berapa banyak sangatlah masa yang  aku ada untuk semak buku2 dia. Yang aku tahu, bank-in beberapa not seratus... ma dan abah akan setelkan.

Mudah kan hidup aku? Semua orang lain uruskan.

Haih. Teruk.

Dan, kini aku sedang belajar untuk itu. Untuk uruskan satu-satunya anak aku.

Uruskan pertukaran sekolah dia dari Kelantan ke Putrajaya.

Masuk form 1 sekarang nak kena pakai surat nikah ek? Aku bagi sijil cerai. Ingat nak memudahkan, mana tahu kena pergi buat surat sumpah pulak menyatakan memang aku yang jaga uyi dari kecil.

Ok, setel.

Sekarang tunggu jawapan PPD macamaner. Hopefully sekolah yang aku mintak tu masih boleh diisi. Ada kekosongan lagi. Kalau tak dapat, susah sikitlah. Sekolah yang aku mohon tu sangat strategik. Dekat dengan ofis aku.

Tahu tak, berdebar2 masa aku nak ke PPD tadi. Entah.

Mungkin sebab tak pernah, pulak tu aku pergi sorang2. Kalau berteman tu lainlah. Ada geng. Dah la benda ni baru bagi aku. Haih. Macam jadi instant mom la pulak aku ni. Tiba2 je anak dah besar.

Tu baru masuk bab sekolah. Belum lain2 perkara.

Just imagine lah.. hampir 12 tahun ni hidup senang lenang bujang, tiba2 ada anak. Dah besar. Err sama besar lak tu.

Macam2 boleh share, dan kena share. Huhu. Baju aku baju dia. Baju dia baju dia. Haa...

Teringat kata2 kawan lama.. u kena berani. Berani to make a step. Once u step, automatically another step akan jalan jugak. Haa gitulah. Dia ciner. Hihi.

Oklah. Pray for me. Fikir yang baik2 aje. 

In sha Allah...



1 comment:

deaf said...

uyi stay ngan ko?
Baguslah.
Cuci pinggan, washin mesin, jemur, lipat, gi kedai..