FoLLoweRs

Tuesday, July 10, 2012

Moderation




Uyi memang dah meningkat remaja. Membesar. Sedikit sebanyak, dia meniru peel aku. Aku noticed tu.

Semalam, dia suruh call back.

'Ibu, try ibu bukak internet, ibu taip cara2 untuk memutihkan kulit dengan cepat'

Hehe.

Mesti dia kena sun burn masa pergi Bukit Merah hari tu. Aku cakap dengan dia, biasalah tu hitam sekejap je bukan hitam macam Dayang Senandung. Tapi tau2lah budak baya dia, mana nak dengar. Kalut, gabra, excited etc.

Macam2 petua dia nak. Termasuklah petua nak lebatkan bulu mata, nak putihkan tangan dan kaki, nak kasi kuku berkilat, nak besarkan mata hitam, nak merahkan bibir, nak kasi jari tangan panjang dan runcing (jari uyi bulat2 tembam macam biskut jejari, tapi comel: :) ). Hehe. Mengarut-ngarut je nak petua yang bagai2.

Dan, sebagai ibu zaman moden yang masih mengamalkan beberapa petua nenek kebayan, aku pon kasilah beberapa tips kat dia. Yang mudah dan yang senang2. Supaya dia tak keliru. Ye lah, halia dengan kunyit pon dia boleh tertukar.

'Ibu, bawang putih tu dio warna putih? Bawang merah warna merah ko?'
Huhu.

Bawang putih untuk kilatkan kuku yea :)

Aku suruh dia selalu letak aloe vera je. Senang, mudah dan selamat. Sebab aloe vera rasanya tak memudaratkan kalau pakai hari2.

'Kenapa takboleh pakai hari2? Uyi nak cara yang paling cepat.. arr 2-3 hari boleh putih dowh.'

'Uyi, mana ada cara cepat. Apa2 benda pon mana elok buat hari2. Sayur yang kita makan pon, memang kena makan sokmo, tapi kalau hari2 tak bagus jugak.'

'Tu semayang tu kena buat hari2 tu.'

Gitu pulak jawapan dia. Haihh.

Nantilah aku belikan supplement untuk dia. Sebab dahi dia ada bintik2 katanya. Mungkin sebab berpanas hari tu, atau mungkin hormon remaja dia.

Teringat aku masa dulu2 :)



2 comments:

Cromirama said...

Budak cerdik..

cLinaku said...

:)