FoLLoweRs

Thursday, July 26, 2012

Moreh kite




Esok genap seminggu kite berpuasa. 7 Ramadan. Baru nak masuk 7 hari puasa dah kedengaran lagu raya. Tak feel langsung.

Orang dah separuh puasa baru best layan lagu raya. Terasa. 

Tapi terasa atau tak, weekend ni nak kena start survey baju raya untuk uyi. Untuk abah dan ma jugak. Untuk aku rasanya takde apa dah kot. Baju kurung dah tempah. Baju2 lain, kalau aku beli pon untuk kerja. Blouse ke, skirt ke.

Tahun ni Ramadan rasa seronok sangat. Lebih terisi. Setakat hari ni belum ponteng teraweh lagi. Yang syok tu, lepas teraweh ada buat tahlil. Dan lepas tahlil ada moreh. Dan lepas moreh baru balik rumah. Hehe.

Alaa.. bukan nak makan sangat, selalunya aku minum je. Dahaga. Lagipon teh yang diorang buat tu sodap. Furthermore, boleh bercampur dengan orang2 kampung kat situ especially warga makcik2 ni.

Normally, pukul 10.30 baru aku sampai rumah. Badan dah letih, mata dah ngantuk. Tapi kadang2 tak terus tidur walaupon mata dah kecik. Melayan Desperate Housewives misalnya. Jam 11.30 baru habis. Gedebak gedebuk pukul 12 baru lelap. Haa.. sahur esok mata tak boleh bukak. Huhu.

Sistem moreh kat tempat aku ni bukan ikut giliran memasak, tapi sumbangan sebanyak RM30 setiap rumah. Nasib baik jugak kan. Kalau ikut giliran menyumbangkan makanan, adoii.. aku pon tak tau nak masak apa. Lainlah kalau kat kampung, tiap2 tahun mee kari ma memang hidangan wajib.

Kat sini, acara basuh membasuh kemas mengemas selepas habis moreh disetelkan orang geng lelaki. Tu yang best tu. Kalau kat kampung aku jangan haraplah. Set2 perempuanlah yang kena menyinsing lengan mengerjakan pinggan mangkuk kotor tu. Aku tak terkecuali. Hukhuk. Penat woo.

Apapon, alhamdulillah... merasa puasa yang sangat seronok dengan aman dan bermakna tahun ni.


1 comment:

Azizi Zain Hetfield said...

Selamat berpuasa!