FoLLoweRs

Friday, October 25, 2013

Di atas normal




Uyi dah hampir setahun duduk dengan aku. Hurm.. memang terasa perbezaannya lah.

Ibu dan anak, ada je yang tak kena. Ada je yang panas. Kitorang ni lain2 perangai. Aku tak jumpa mana serasinya aku dan uyi.

Kadang2 mengeluh sendiri. Kenapa kitorang tak macam mak dan anak macam orang lain. Kadang2 aku pelik, dulu masa berjauhan asiklah rindu2an. Bercakap dalam telefon mengalahkan orang bercinta. Aku rindu itu!

Sekarang usahkan mesra, nak bertepuk bertampar pon jarang sekali. Aku, kat mata dia ada je yang tak kena. Ada je yang dia tak setuju. Seolah apa yang aku buat tu semua salah. Semua tak betul.

Cuma, alhamdulillah lah dia dengan adik2 aku sangat rapat. Sangat mesra. Kalau pergi mall orang ingat adik beradik. Sebab uyi pon da besar. Badan dia lagi besar dari mak2 sedara dia.

Kemesraan diorang tu kadang2 buat aku rasa cemburu. Bukan aku tak pernah tanya uyi kenapa takboleh layan aku sepertimana dia layan mak uda, acik, mak teh etc etc, tapi bila ditanya dia selalu cakap takde apa2. Sampai aku pon dah naik fade up.

Lagi pulak kalau aku tegur dia, marah dia. Mau muncung sedepa. Kadang2 taknak makan langsung. Merajuk nombor satu. Hadoi.. mengada2.

Tak taulah macamane hubungan kami nanti. Sampai dia besar ke? Sampai dia nak kawen ke? Sampai dia tua ke? Marahkah dia kat aku sebab tak jaga dia masa kecik, sebab tak bagi keluarga yang sempurna kat dia? Haih.

Mungkin ambil masa nak cipta keserasian antara aku dan uyi. Nak bina balik kasih sayang masa dulu, bila berjauhan rasa rindu bile depan mata buat tak kesah. Tak heran. atau rasa tak biasa.

Apapon, aku always doa yang terbaik untuk anak aku.  Aku selalu pesan kat dia, walaupon dia tak sayang aku macamane aku sayang kat dia tapi aku tetap doa dan nak bagi yang terbaik untuk dia. Sobb...
Aku taknak rasa kecik2 hati atau tersinggung apa2 dengan anak aku. Sebab nanti efek pada life dia. Tak berkat woo life kita kalu buat perasaan ibu tergoresss....





3 comments:

deaf-angel said...

Rebel years.
Sama la agaknya setiap manusia.Nanti dah matang nanti ok la.

tapi kalau kau tak tegur sapa lagi nak tegur kan, so tetap kena tegur.

broken_nigina said...

the rebel age.13-16.masuk 17 akan slow down peringkat-peringkat.

cLinaku said...

deaf & gina;
mintak2 cam tu lah..