FoLLoweRs

Thursday, November 18, 2010

Cuti.




Rabu 17 November bersamaan 10 Zulhijjah 1431 bangkit jam 630am, terus solat subuh dan kejutkan adik2 semua.

Lepas perapkan kepala dengan air teh dan lemon, wapkan muka sekejap pastu sapu masker lemon (berkesan untuk kecikkan pori2 muka taw!), tunggu adik2 siap mandi dulu, baru aku mandi.

Err tak pergi solat raya pon. Ntah. Nak kata tak sempat, tak la lewat sangat bangun. Entah. Malas kot.

Tak ke mana pon tapi aku pastikan aktiviti aku padat dan sendat sampai takde ruang waktu untuk aku sendiri2 atau sorang2.

Pagi tu sempat menyinggah sekejap tempat orang sembelih lembu. Tapi aku terus blah lepas lembu tu berjaya dibaringkan untuk disembelih. Ngeri! Takmo lah tengok. Kesian lembu tu. Tapi nasib baik sembelih lembu kan. Kalau sembelih orang..? Hermmm.

Dik ja beli lemang dan rendang. Lain2 mak mertua dia buat kot. Nasi himpit kuah kacang, bihun sup dan aneka kuih muih yang lain.

Lepas Zohor, beraya ke rumah Ciban. Mak dia buat laksa, nasi tomato, rendang daging, lontong dan banyak lagi. Wahhh. Ni betul2 makan raya ni!

Layan citer Tamil jap kat Astro apantah. Sedap gak citer Dewi Jejamah tu. Huhu.

Lepas Asar pulak kami ke Tanah Perkuburan Islam Sungai Besi. Kali terakhir aku ke kubur arwah adik aku ni masa aku kecik2 dulu ntah darjah berapa. Abah tiapkali datang KL akan ke kubur arwah tapi aku selalu tak sempat nak ikut. Uzur lah, kekangan waktu lah etc.

Insaf sekejap berada di situ. Rasa sayu, sedih, rindu, takut, sebak dan macam2 lagi. Bukan tak biasa ke kubur, kalau kat kampung selalu ke kubur atuk dan nenek. Tapi agaknya sebab dah lama sangat tak ke kubur arwah adik, ditambah pulak dengan pusaranya yang sangat kecil... herm arwah meninggal semasa baru beberapa bulan dilahirkan. Aku pon tak pernah ingat rupa dia.

Lepas tu pergi carrefour Sri Petaling. Hehe. Ada kawan aku cakap, asik2 ke carrefour je. Uyi pulak cakap dah anggap carrefour tu sebagai rumah kedua dia. Hehe.

Hermm.

Tahun depan aku ingat nak sambut raya haji kat kampung lah.

Kesian kat ma dan abah.

Kalau aku tua nanti, pasti aku pon akan sedih kalau uyi tak balik beraya dengan aku.

Haihh.


3 comments:

deaf-angel said...

its hard to please everyone in life.
Anyway, tak mau so typical "iklan raya" sangat la please

anak tak balik raya , nangis2..ni semua tv dah banyak pengaruh.

Kalo kata anak ko jadi doktor, ngah sibuk operate orang tiap2 pagi raya, adakah ko tak bangga dan tak kesah dia tak balik pun.

No point anak ko balik raya, yes tu je balik raya
Lain2 hari..sorry bo layan

cLina BeLedZa said...

deaf;
aku kalau boleh tiap2 bulan nak balik kampung.

deaf-angel said...

then do it my fren

it all depends on your conscience.

sometimes penat takpe..
maybe play safe you should take public transport jadi ko boleh tido dalam bas.

ko takkan dapat bayar balik apa2 dorang buat, tapi kalo ko dapat balik rumah dorang, basuhkan pinggan mangkuk, periuk, etc

it would be fantastic.

aku tahu penat giler la tapi bak kata lagu Roxette" listen to your heart "