FoLLoweRs

Tuesday, April 09, 2013

Fasa perubahan




Harus diingatkan, aku mempunyai seorang anak perempuan yang berstatus anak dara yang sedang mengalami proses pembesaran yang kompleks, yang mungkin juga mengalami pelbagai konflik samada fizikal, emosi atau sosial.

Orang cakap, waktu2 macam inilah akan timbul macam2 keinginan. Baik atau buruk. Nak memberontak memanjang.

Risau jugak aku. Mau taknya, kadang2 dia fikir dia tak pandai. Suruh jadi dentist katanya dia tak cerdik. Langsung takde self-confidence. Tapi bab melaram nombor satu.

Geram jugak. Pergi sekolah macam lebih kepada nak jumpa kawan2, bukannya nak pergi belajar. Status kat fesbuk bukan main. Siang jumpa kat sekolah, dah rindu tak sabar nak jumpa kat sekolah lagi esok. BFF la sangat. Ewwww... aku dulu takde pon. Kalau 4 bulan school holidays pon belum tentu aku rindu giler kat kawan2 dan tak sabar nak pergi sekolah. Dok rumah lagi best apa......

Selalu aku pesan kat dia, berkawan tu hati2. Bukan semua suka kat kita walaupon kita rasa kita dah cukup baik dan polite dengan semua orang. Bukan semua kawan ikhlas dengan kita. Bukan semua BFF tu sayang sangat kat kita.

Jangan perasan kita ni cantik walaupon orang dok puji2 sampai kembang semangkuk. Pujian tu sebenarnya tak best sebab nanti  kita terleka. Lepastu orang cakap kita perasan. Kita cantik, orang lain seribu kali lebih cantik dari kita.

Dan yang penting, jangan abaikan pelajaran. Sebab itu je yang dapat aku bagi. Aku bukan orang kaya yang dapat wariskan beribu-ribu harta kat dia. Nak harta dunia, cari sendiri berbekalkan ilmu yang ada. Usaha sendiri.

Kadang2 aku lupe. Walaupon dia dah besar dan mempunyai akal serta boleh berfikir sendiri, tapi dia masih remaja yang memerlukan bimbingan dan tunjuk ajar sebab masih banyak perkara2 yang dia taktau dan tak faham. Kadang2 certain things yang aku nampak remeh dan assume dia boleh buat sebenarnya dia taktau nak decide pon.

Arhh.. inilah masalahnya bila tak membesar bersama. Kadang2 aku rasa dia A tapi sebenarnya dia B. Kadang2 aku rasa dia main2 tapi sebenarnya dia serius. Kadang2 bila tengah serius tu dia macam nak tergelak pulak. Haihhh.

Komunikasi aku dengan dia tak berapa baik. Kadang2 macam cerita2 mat salleh tu, mak bapak dengan anak dingin. Tak berapa bercakap. Ada je yang bercanggah pendapat walaupon untuk perkara2 yang kecil. Sebab tu, kadang2 lebih baik diam.

Banyak lagi benda yang wajib aku explore pasal psikologi remaja ni. Lebih2 lagi uyi.

Apapon, aku tak pernah lupe pray for the best for her. Ameen...





1 comment:

deaf said...

No one is always right no one is always wrong.
Give and take.
Understanding.
Friendship.
Mutual respect.
Sacrifices.
Show leadership by example.

Cehwahhhhh