FoLLoweRs

Tuesday, April 02, 2013

Is this life?




Kadang-kadang kite menangis.. merintih.. mengeluh.. dan macam2 me lagi bile ditimpa ujian.

Betul.

Hati mana tak sedih. Hati mana tak gundah. Hati mana tak rasa menderita dan susah bilamana ditimpa macam2 dugaan. Atau ditimpa dugaan yang sama berulang kali.

Rasa macam tak adil. Rasa macam tak patut. Terasa tubuh kerdil ini dihimpit, dihempap dan digelek steamroll. Kenapa asyik aku diuji sebegini? Kenapa aku selalu diberi test yang berbentuk begini? Kenapa aku diduga dengan perkara2 yang sama ceritanya seperti 10 tahun lepas? Kenapa harus berulang? Bilakah ujian ini akan berakhir? Mampukah aku hadapi saat2 getir lagi?

Kenapa jalan orang lain lurus tidak seperti jalan kita? Orang lain nak dapat kerja senang je. Kita dah berpuluh kali pergi interview tak dapat2 jugak. Kalau dapat pon job yang tak berbaloi. Yang tak sepadan dengan kelulusan.

Orang lain dah 2-3 kali kahwin, kita nak dapat kapel pon susah.

Orang lain dah lah cantik, hensem, kaya pulak tu. Kerja sedap. Hidup tak nampak tak bahagia pon. Aman je tengok. Kenapa kita tak kaya2? Dari dulu hidup tak pernah senang. Ada je musibah yang datang.

Kenapa dugaan orang lain tak seteruk dugaan kita? Kenapa orang lain tak diduga seperti kita? Kenapa kita mesti diduga sebegini? Tak bolehkah swith aje dugaan kita dengan orang lain yang nampak macam mudah?

Hehh. Rintihan2 dan persoalan yang datang dari orang yang tak reti nak bersyukur dan tak pernah puas dengan rahmat Tuhan dan tak boleh nak terima qada' dan qadar?

Entahlah.

Ada sesetengah dugaan yang datang aku dapat tepis. Aku dapat handle. Tapi ada sesetengah aku rasa macam tak takut mati.

Macam nak menyorok dalam kubur. Bukan lagi berhibernasi.

Bukan aku minta jadi begini. Aku pon tak ingin. Tapi rasa sangat lemah dan tak berdaya dan tak nampak solution. Bagaimana kalau benar tiada penyelasaian?

Ada orang cakap banyakkan doa, selawat, ayat kursi. Terapi untuk tenangkan jiwa. Tapi kadang2 aku rasa... aku perlu lebih dari itu.

Tapi apa?





4 comments:

deaf-angel said...

Masing2nye bahagian. I wish u well in whatever.

cLinaku said...

:)

broken_nigina said...

ada org perasan macam dah cantik,cukup segala,tapi tak dapat-dapat jugak cinta.umur dah masuk 30-an,dok macam tu jugak tak habis-habis.haha..

cLinaku said...

gina;
macam2 kan