FoLLoweRs

Wednesday, August 15, 2007

Patutnya aku bawak balik lori...

Yeah.... musim buah kat kampung seronok betul. Banyak sangat buah. Tak termakan. Tak terhabis. Nak makan dah tak larat, nak kasi kat orang sumer pon ader dusun sendiri. Ada pokok sendiri. Koman2 pon pokok rambutan. Jual la kot. Durian sekilo 40sen je. Dapat la sikit, at least. Kalo kat KL, mau dah beratus2 hengget untung.

Kat kebun abah, aku rasa cam fairytale. Seronok betul tengok buah rambutan yang masak ranum dengan kaler merah cantik, tumbuh lebat kat setiap pokok. Macam lukisan! Macam lukisan dalam buku citer dongeng, kisah tukang kebun dengan buah-buahan. Hehe. Really! Betul la gambaran pelukis tu, ingatkan bohong dan khayalan semata, rupenyer betul, memang pokok rambutan tumbuh cantik dengan buah yang banyak. Merah meriah.

Kalo kampung aku tu sekitar Selangor ke, Melaka ke atau N9 ke, mesti lagi best. Leh la kawan2 aku datang menghabiskan buah2 tu. Tak pon jual kat coket. Masyukkk. Tempoyak kat kampung tu aku ingat dah berbekas2 mak aku buat.

Nak balik kl ari tu tak leh bawak banyak buah. Ye la, kulit durian aje dah baper kilo. Keropok lagi. Duku, dokong, rambutan dan salak pon ader. Tempoyak tidak dilupakan. Budu ajer tertinggal. Ekekekeke. Betapa beratnya beban Satria tu nak tanggung. Terhenjut2 sepanjang perjalanan ke kl. Kesian betul kete tuh. Kalo dia leh cakap mesti dah lama dia mintak tolong.

Tapi aku takde pokok manggis. Hukkk...

No comments: