FoLLoweRs

Friday, January 06, 2012

Jalan yang lurus.




Aku ni jenis tak ingat jalan. Susah sangat nak ingat. Kalau aku tau satu jalan tu, jalan tu lah yang akan aku guna. Tak reti nak pusing2 jalan lain.

Kalau lane tu yang aku biasa guna, maka lane itulah yang aku lenjan sampai ke destinasi. Kebiasaannya aku suka amek lane tengah. Bukan kiri sekali yea walaupon aku drive taklah laju mana. Sebabnya, kalau lane kiri tu terus membelok ke kiri masaklah aku kalau aku ekceli nak terus ke depan, ye dop?

Dari rumah aku nak ke ofis, aku dah biasa lalu satu lane ni. Memang straight lah dari Bandar Tasik Selatan ke Putrajaya don't belok2. Sampaikan setiap lubang, setiap turapan, setiap lekuk aku dah hafal. Awal2 lagi aku akan elakkan lubang yang ada. Awal2 lagi aku hempet ke kanan sket sebab aku tau depan tu ada satu lubang kecik yang boleh membuatkan tayar kereta aku bergedegang. Hehe. Best punya ayat!

Pagi semalam, macam biasa aku elakkan satu lekukan kat area Kampung Abu Bakar Baginda. Sekali bila nak dekat, mak aihhh... seekor kucing yang masih segar terbaring kaku. Cepat2 aku elak. Kalau tak, mesti perut kucing tu terburai.... Subhanallah.

Kesian kucing tu. Selalunya, lepas jumpa 'mayat' sebegitu cepat2 aku istighfar atau baca ayat kursi. Takut. Sedih. Dan gabra.

Adik aku cakap ada ayat2 yang boleh dibaca kalau jumpa insiden macam tu tapi tak ingat pulak dia.

Paling menggerunkan masa terpaksa 'jalan' atas seekor anjing kot. Kat area Serdang. Hm anjing tu pon dan hancur kena gelek berapa kali ntah. Memang dari jauh aku tak perasan. Tapi bila dah dekat dah takbleh nak elak sebab kereta kiri kanan pon laju dan terpaksa terus. Terasa la jugak. Itu lagilah, aku rasa nak nangis. Takut ke hapa ntah. Tapi memang rasa gementar sangat. Meremang bulu kaki.

Geli!



No comments: