FoLLoweRs

Tuesday, April 24, 2007

Teh Tanpa Gula

Aku call ma petang smalam. Ma baru balik dari surau, tak bukak lagi telekung sebab nak cepat balik, nak goreng nugget utk uyi. Uyi nak makan tapi dia sendiri entah dah lesap ke mana.

Ma citer, smalam uyi makan nasi ngan kicap dia tu la cam biasa. Tapi at the same time dia makan pucuk ubi cicah ngan budu. Hehe..reti budak ni makan pucuk ubi. Aku usahkan daun2 tu, sayur pon aku nak muntah masa kecik dulu. Pasal tu la agaknya badan ni tak besor2 kot! Huhu..

Kelmarin petang ma pegi kebun awal sket sebab sayur dah makin banyak. Takut tak sempat nak hantar malam nanti. Ma pegi kebun ngan abah around 3pm. Uyi pegi ngaji time tu while Pajeen lom balik skolah lagi. Cam biasa la grandparents aku ada kat umah. Diam tak diam dah dekat 2 tahun ma jaga diorang. Grandparents aku tu dah terlalu tua dan uzur. Kadang2 nyanyuk sket. Tak boleh nak buat keje sendiri. Mata pon tak berapa nak nampak. Pendengaran pon kurang, so diorang tak stay sendiri, pindah stay ngan ma.

Lepas Asar tu baru ma balik. Bile ma masuk kat dapur, kat atas meja tu atas 2 bijik cawan yang grandparents aku guna utk makan minum diorang ngan seketul roti. Ma tanya la Pajeen yang kebetulan baru balik dari kelas tambahan tu dia ke yang buat air untuk mok ngan cek. Pajeen cakap la bukan. Heran la saper plak yang buat, takkan la mok pulak yang buat air teh tu. Mata dah la tak nampak. Gula pon dah tak cam camner nak buat air teh. Pastu ma sajer2 tanyer uyi.. Hehe..uyi sengih2 je, cakap dia la yang buat. Hihihih...Tergelak ma.
'Uyi buat air teh sungguh?'
Pastu ma tak puas ati, pi tanyer grandparents aku betui ka dah minum air teh tadi. Datuk aku tu cakap la dah minum dah tadi...uyi la yang buat tapi airnya tawarrr... Biasa la orang tua cepat ngomplen. Grandparents aku tu cerewet sket bab makan ni. Kalo bagi sup ayam pon kadang2 dia cakap kasi makan ayam rebus. Hehe.. pasal dia dah tak nampak, deria rasa pon dah kurang, kitorang pon dah tak amik kisah pasal tu. Tau dah peel dia camner. Sebab tu kalu kasi nasik kat dia kena cakap 'cek, ni lauk ayam masak kari ni' ataupon 'ni sup ayam ni cek'. Haa baru la dia tau. Kalu tak sumer dia cakap tak best ajer, lauk main rebus ajer. Hermm jaga orang tua lagi susah tau dari jaga baby, lagi manja. Hehe.

Ok, lepas grandparents aku cakap uyi yang buat air tu terus ma ketawa. 'Uyi tak bubuh gula ker?' 'Dokkk.. uyi tak jumpa gula. Ermm tak pe aar nek, minum teh tanpa gula.' Hihi.. si uyi ni gelak ajer. Ader ke patut buat teh kat orang tua yang sememangnya takleh minum tawar sket tak boh gula. Lagiii ler bertambah2 tawar ngan kelat. Patut le datuk aku nampak bengang jer, kehkehkeh.
Tapi can't imagine camner uyi masak air..pastu buat air teh, bile time nak boh gula tapi tak jumpa, aaarhh belasah je la tak boh gula pon takpe. Pastu camner dia pegi kedai pok nik kat depan tu beli roti 2 ketul untuk moyang dia. Pulak tu pandai dia atur cawan yang memang moyang dia pakai atas dulang yang memang dulang tu pon dikhaskan untuk diorang. Hiii..how sweet......dah besar rupenya anak gua nikh. Huhu.. Dah boleh diharap. Prihatin. Agaknya dia kesian kat moyang dia lom minum air lagi kot. Ye la, grandparents aku tu kuat makan woo. Makan mesti ikut time. Breakfast, pastu kol 11 minum teh lagi. Lunch. Tea time. Pastu makan malam. Sib baik takde supper. Tapi yang sonok tu, diorang cukup suke makan cekedis. Hehe..ataupon apa2 jenis kopok la, bagi ler kat mok mesti dia ketawa. Hihii...seronok gak tengok diorang, kesian pon ader. Insaf pon ada. Beginilah keadaan menghabiskan sisa2 usia yang masih ada. Errmmmm.......

Tapi risau aku! Kalau uyi masak air tu. Dah le dapur kat kampung tu tinggi sket. Pastu ngan air panas lagi..iskk. Kalau dapur kat sini takpe la, sedang elok je rendahnya. Uyi pon memang dah biasa masak air kat sini, tapi tuang air panas aku tak penah kasi la. Bahaya.

Ma cakap smalam sampai ke malam ma asik nak tergelak ajer kalao tengok uyi. Abah pon sama. Air teh tanpa gule.... hehehe...

No comments: