FoLLoweRs

Wednesday, March 07, 2012

Abah.




Semalam hari lahir abah. 6 Mac.

Bukan ada sambut apa2. Tak. Tak pernah. Cuma sekadar call dan ucap kat abah. Bukan sebab kemaruk suka sangat nak wish2 ni, tapi nak bagitau yang kami tak pernah lupakan abah.

Even takde buat apa2 tapi sebenarnya kami ingat kat abah. Tak pernah lupe pon.

Semalam sebelum tidur aku call abah. Sebelum tu ada call tapi tak borak ngan abah. Abah pergi surau.

Borak2, last baru aku cakap kat abah selamat hari lahir. Lepastu aku cakap 'orang sayang kat abah.' Tak semena2 aku rasa sebak dan mata aku panas.

Abah gelak. 'Abah ni lagi sayang kat anak2.' Terus airmata aku mengalir slowly.

'Tapi orang cakap lebih baik sayang diri sendiri dulu. Memang la sayang kat mak bapak tu satu kewajipan, tapi yang penting sayang diri sendiri dulu. Yea. Ingat tu.'

Aku terdiam. Menahan getar. Tak mampu rasanya nak berkata2. Rasa sebak kat dada.

Lepas tu teresak2 aku menangis.

Tidur.



4 comments:

deaf-angel said...

anytime ko teringat ko doa la untuk semua whoever yang ko nak.
anytime ko nampak peluang untuk sedekah atau derma, ko masuk la berapa ketul ko ada, then ko niat pahala tu, kalo Allah terima, kasi la kat sapa2 la yang ko niat dalam hati.

This helps.

deaf-angel said...

even sapa2 takde duit tambang bas, mintak ko berapa sen atau apa2 je la benda2 kecik ko buat dan bantu sapa2, ko buat sama benda la, ko niat kalo Allah terima apa ko buat bantu orang walau kecik mana pun, pahala tu untuk sekian sekian sekian.
Sometimes kita tak boleh buat orang sekian sekian sekian happy material dan physical dan emotional dalam dunia ni, tapi kita tetap boleh doakan dorang, dan tetap boleh sedekahkan amal kita buat tapi dorang yang dapat pahala.
And that, is true love.

cLina BeLedZa said...

deaf;
thanx.it really helps.ko mmg salah sorang yg slalu motivate aku melalui komen2 ko.hehe

deaf-angel said...

Setiap manusia ada cerita dorang sendiri.