FoLLoweRs

Thursday, March 28, 2013

Sepoi sepoi bahasa





Kat rumah aku tu kan, meja makan yang memuatkan enam kerusi itulah tempat kitorang ngeteh sambil diskas pasal macam2. Dari hal pompuan2, gossip2 sampailah hal2 keluarga, serius2 ataupon ehwal semasa.

Kalau semua adik beradik perempuan berkumpul (kecuali Pajeen yang tengah studi kat Politeknik Kok Lanas), kerusi memang ngam2. Kalau uyi join sekali atau mell sibuk nak masuk group jugak, terpaksalah ambil mana2 kerusi lain yang free.

Seronok berkumpul ramai2 dengan adik beradik. Buat tea-o, lepastu panggil semua. Minum. Lepak. Sambil borak macam2.

Bertuah rasanya ada ramai adik beradik. Masih stick together pulak tu. Dik Ja, satu2nya adik aku yang dah kawen pon stay dekat2 situ je. Sebab tu, walaupon jauh dengan ma dan abah tapi tak rasa kesunyian sangat. Rasa macam masih zaman budak-budak lagi. Cuma bezanya, adik2 dulu yang kecik-kecik sekarang dah besar panjang lebih kurang sama baya je dengan kakak dia yang dah tak berapa nak muda ni. Itu belum kira uyi lagi. Huhu. Nak sebaya je dengan Acik dia (adik aku yang nombor 7).

Tapi nanti bila sorang-sorang dah kawen nanti, tak dapat bayangkan camaner sunyinya hidup nanti. Ye lah, mesti ikut suami masing. Mesti dah jarang boleh kumpul sama2 macam dulu.

Tiba2 rasa sayu dan takut pulak...







9 comments:

deaf said...

Henfon kan ada, internet, lagi berapa tahun sistem pengangkutan dan perjalanan msia especially kl akan makin canggih.

So memang jauh, tapi rasa dekat je.

cLina BeLedZa said...

kl je.kelantan dok....

deaf said...

Ooo

cLina BeLedZa said...

kesian kelantan...kan

deaf said...

Kelantan..
Aku suka raja kelantan, humble.

Aku rasa dia ada conscience.
Tak semua orang ada ni, terutama those born with a silver spoon.

cLina BeLedZa said...

deaf;
tu baru betul dinamakan raja berjiwa rakyat.kan?

deaf said...

ya he is good. Aku ada tengok satu foto, dia sudah jadi imam kat stadium bola ler, belakang dia nik aziz. Tu baru real ketua yang rakyat respek, lagi aku apa aku tahu dia gi mesjid jalan kaki dari kediaman dia.

Nik aziz aku respek satu, masa bini lee kuan yew mati, nik aziz all the way pergi singapore kasi penghormatan, pasal mungkin dia ngan lee kuan yew kawan baik kot, dah la dia tak kuat kan?

Ni sokkabar kat msia tak cerita, tapi ni aku respek dia.

Benda2 aku boleh pelajari.

cLina BeLedZa said...

deaf;

betul. orang melapah lembu pon dia boleh siap turun padang sekali taw.raja lain?jgn harap...

nik aziz ttp jd mangsa mainan politik.pasal br1m, sokkabar sibuk canang nik aziz kate penerima br1m umpama binatang.bullshit betul putarbelitkan statement.itu bukan maksud sebenar tok guru tu.as kelantanese, aku faham benar maksud ayat2 dan dialek kelantan ni.

deaf-angel said...

Politik dah teruk sangat putar belit, dah tak jujur.

Tapi tak dinafikan, sultan kelantan is humble, kira clean la, kira takde gossip cam negeri lain haha.

si nik aziz lagi la legend, rumah, pakaian, pasal kalo ko perasan newspaper kat singapore fair and square.
Hantar reporter gi interview ni aziz smua pasal cara hidup dia.
Kalo news msia takde ni semua kot haha