FoLLoweRs

Monday, March 03, 2008

aku menulis ketika ini perut aku lapar tapi takde selera nak makan.

Hari jadi uyi yang ke6 aku belikan dia basikal. Sebab itu adalah basikal pertama dia, so aku belikan basikal dengan 2 lagi 'tayar tumpang'.

Punyalah suka, pagi2 celik mata je basikal. Balik tadika basikal. Lepas ngaji basikal. Petang2 basikal. 24 jam basikal.

Lama2 dia dah terer naik basikal. Sampaikan 2 tayar kecik tu dah terjungkit naik ke atas dan longgar. Mengganggu masa dia nak mengayuh dengan laju.

'Atukkkk... atuk buwe taya hok kecik tu.. taya tu londeh dohh...'
(Atukkk... atuk buang tayar yang kecik tu.. tayar tu londeh dah...)

Londeh..? Main belasah je guna perkataan tu.

Skang basikal tu dah kecik (sebab uyi dah besar). Tak sampai setahun basikal tu dah jahanam!


********


Masa arwah atuk aku meninggal, kurang seminggu baru aku balik.

Ma cakap uyi nangis kuat jugak. Kematian pertama yang dia saksikan. Tak taulah apa yang dia paham bagi budak seusia itu. Yang dia tau, mati. Che' dah tak bergerak. Ma nangis, mok cu nangis, sumer orang sedih... dia pon sedih. Ma cakap dia cium arwah che' lama2.

Aku : uyi jangan la sedih2 ye...

Uyi : hmmm....

Aku : ibu pon sedih jugak.. tapi nak buat camaner kan... Tuhan lagi sayang che'

Uyi : erm, takpe la ibu.. dah rezeki dia nak mati dihhh....

Aku : errrkkk... uyi... kalau mati kita tak cakap rezeki, kita cakap ajal dia dah sampai bukan rezeki. Rezeki ni macam... kalau kita dapat duit ker... dapat hadiah ker... tau...

Uyi : ermm....

********

Masa uyi kecik2 dulu ma selalu jugak bawak dia pergi kenduri. Kenduri kawin ke, kenduri kesyukuran ke, kenduri arwah ke, semua pergi asal ada nama kenduri. Tak pergi tak elok pulak ma cakap. Dah orang jemput. Biasanya kat kampung aku tu orang pompuan datang nak tolong2 masak lah.

Kenduri... sinonim la dengan makan2.

uyi : Tak dok oghe mati ko... nok make gula nikh..' (siler baca dgn bahasa baku,tq.)
(takde orang mati ke nak makan gulai nikh..')


Opss... dia baru 3 tahun masa tuh! Tak boleh nak cakap apa... Tapi yang pasti masa tu dia tengah lapar kot!

Istilah orang kelantan, makan gulai maksudnya lebih kurang makan kat kenduri lah.

********

Dik jarr nak pakai braces. Tunang dia tak kasi. Suruh pakai lepas kawin. Lepas kawin nak pakai apa pon pakailah.

Dik jarr tak puas ati. 'Apasal nak tunggu lepas kawin lak?'

Dia nak pakai skarang jugak.

Tunang dia tak kasi jugak.

Alahaii dik jarr... kot ko pakai braces nanti malam pertama bercalar2 kang mulut laki ko. Wakakakakaaa.... berderai ketawa.

Err... ye ker? Ntah!

No comments: