FoLLoweRs

Friday, April 04, 2008

Bulan sakit uyi.

Awal bulan Mac uyi cabut 2 batang gigi susu kat bahagian bawah kat depan. Menangis. Malam tu dia tidur awal. Kesian.

Banyak betul darah. Air liur meleleh bercampur dengan darah yang masih lagi keluar, menghabiskan saki-bakinya. Tidur sambil mengiring, aku lapikkan dengan towel kecil dan tisu kat bawah pipi dia. Kesian uyi.

2 minggu kemudian, ke klinik gigi yang sama untuk tampal gigi pulak. Menangis lagi. Huh! Tak sanggup aku tengok. Aku tau sakit sebab aku pon pernah tampal masa kecik2 dulu. Tapi yang bestnya uyi ni, malam tu karaoke .. siap hukum karma lagi.

Lepas tampal gigi, hari berikutnya pergi GH. Ada appointment dengan doktor. Treatment untuk kaki uyi yang ada kutil. Kutil? Ohh tidak..!

Kesian kat uyi. Kutil tu dah makin membesar tapi tak jugak hilang. Pulak tu, bukan sebiji je, ada 2-3 bijik lagi yang agak besar. Dan dikhuatiri merebak kat tempat lain pulak.

Puas dah aku pergi klinik. Beratus jugak la habis khas untuk kutil yang liat sungguh nak mampus itu. Lepas satu satu ubat tak menjadi, last2 doktor suggest pergi GH. Jumpa pakar kulit katanya.

So, ni ler appointment yang aku tunggu sejak penghujung tahun lepas lagi. Tak sabar nak kasi hilang itu kutil. Kesian kat uyi. Dia dah makin besar, dah tau segan dan malu.

Sebelum ni doktor dah kasitau aku yang ubat ni terlalu sejuk yang amat. Dan sedikit pedih. Halamakkk.. tu yang aku tak tahan tuh. Pedih.

So, bila uyi dah enter itu wad… baring atas katil… dan ubat tu di apply…

Hmm.. yang ini lagi kuat dia melalak. Aduh... Nak nangis aku tengok dia nangis. Kesian anak ibu… kesian uyi. Melihatkan air mata dia yang mengalir, hati aku rasa sakittt je.



"Naper kuat sangat uyi nangis tadi…? Kan doktor cakap tak sakit sangat… sakit sikit je kan.. hm sakit sangat ke cayang …? "

"Ho la… sakit la."

"Hmm.. ala cian anak ibu…meh sini meh." Peluk uyi. "Tapi tadi uyi nangis sebab sakit sangat ke atau sebab takut? Haa.. cakap ngan ibu."

Uyi sengih.

"O Sebab takut yerrr.. ? Pastu uyi nangis la ehh…?"

"Memang sakit la ibu.. kalau ibu kena ibu pon nangis jugak.."


Terus merajuk.

No comments: