FoLLoweRs

Thursday, April 07, 2011

Selagi hayat dikandung badan.




Puas.

Puas dapat balik kampung biarpun cuma 4 hari je cuti. Dapat jumpa ma abah of kos. Uyi apatah lagi. Sangat2 happy.

Tak banyak aktiviti luar. Balik naik ketapi, transport takde. Kancil abah manual. Takkan nak bawak Tata dia kot. Kete abang lak aku tak reti bawak. Sudahnya, aku hanya berkebun kat rumah. Meracun rumput. Hehe. Best. Sedap tengok rumput2 tu mati kering.

Uyi dah besar. Hampir2 sama tinggi. Ala, aku pun bukan tinggi sangat pun. Tapi badan uyi macam besar cket. Banyak ikut acuan belah sana. Rambut uyi panjang. Lagi panjang dari rambut aku. Rambut dia lawa. Kutu pon banyak. Buat baja. Hehe.

Cun dia bertudung. Agaknya sebab muka dia bujur. Macam Raja Farah. Nampak matured.

Sebelum balik kl petang tu, aku rasa sayu sangat. Pertama kali aku tengok wajah ma yang dah makin dimamah usia. Memang la ma dah tua, aku tau. Sebelum ni pon memang muka ma macamtu. Ada garis2. Ada kedut. Tapi... baru2 ni nampak sangat. Aku jadi sedih. 'Tua dah ma aku.....' Aku jadi sebak. Tua, uzur, mati, tak jumpa, rindu. Arhhh.. macam2 la. Aktif je kepala otak ni berjalan.

Aku peluk ma erat. Memang selalunya, sebelum balik kl kami adik bradik akan peluk ma abah kuat2. Tapi kali ni perasaannya lain. 'Ya Allah Ya Tuhanku, lanjutkan usia ma ngan abah. Beri mereka kesihatan yg baik. Aku nak balik jumpa ma abah lagi. Aku tak puas raya ngan ma abah lagi. Aku masih budak kecik yang nak ma abah lagi.'

Dan abah tak pernah komen pasal status aku. Tapi masa salam peluk abah, dia sempat pesan dan berbisik supaya aku akan dapat jodoh yang baik satu hari nanti. Abah tanak tengok aku sorang2 bila hari tua. Pada abah, aku masih seorang anak kecil yang sentiasa dia risaukan.

Mungkin tempias pak ngah yang nak risikkan aku pada seseorang baru2 ni buat abah cakap macamtu.

InsyaAllah abah. Kali ni kalu orang kawen, orang akan dapatkan menantu yang paling best untuk abah. (Wahhh.. dalam kepala otak aku dah terbayang calon kot? Muahahaha..)



3 comments:

Day Dreamer said...

hmmm

jodoh pertemuan
ajal maut

semua tu ketentuan tuhan...
tatau bila masa kita akan sampai...

deaf-angel said...

insyallah.
u find someone who will do his best to lay u down in a bed of roses ( and he sleep on a bed of nails ) and a person who will never let Uyi down.

its very important to always include Uyi in whatever decision u and that someone makes in life.

cLina BeLedZa said...

day dreamer,
yea betul tu...

deaf,
kan aku da cakap, aku suke dengar ko nasihatkan aku. ngeee.