FoLLoweRs

Monday, November 12, 2007

Isnin yang membosankan...hah biasalah!

Hari Sabtu, lepas keje around 2pm terus pegi Jengka amik Uyo kat Uitm.

Jalan jem. Maklumlah, orang tengah sibuk dgn perhimpunan bersih tu. Jalan ke KL ditutup. Road blok untuk kenderaan dari luar yg nak masuk ke KL. Dah la hujan.

'Huu..tengok..bagus polis.. Hujan2 pon standby. Tengok tu.. Laa takde khemah tempat duduk tu..iskk...hujan..kesian.' Luah abang Helmi. (Masa tu kalau tak salah kat tol Gombak. Err Gombak ader tol kan? Ala.. before ke Karak tu. Hehe.)

'Laa.. dah memang keje dia, apadaa..' Aku cakap.

'Diorang ni laa, pembangkang ni. Ntah apa nak ntah, buat susah orang je. Tengok.. dah menyusahkan rakyat dah.' Ceeyyhh patriotik la plak dia.

'Lantak diorang la nak buat apa, abis pembangkang tak diberi peluang langsung. Balik2 parti sama je berkempen kat tv, mana aci. Kasi la sama rata.' Cehhh entah apa aku cakap aku pon tak tau. Hehe.

'Tu laa, masa dulu2 taknak, skang baru terhegeh2 nak buat itu la ini la. Ina tau tak, ini ciner ngan india punya ni tau, diorang nak buat kacau. Abang pon kena standby ni ha tapi dah kena pegi Jengka nak buat camner.'

'Abis kalau diorang call abang camner?'

'Takpe, dah hantar orang dah standby..'

Diam.

'Oooo.. ni mesti orang Nik Aziz la ni.. he he.'

'Apa kena mengena pulak?'

'Abis tadi beriya2 sokong pembangkang.' Sengih.

'Takde nyerr.. takde sokong saper2, malas. Baik undi parti Cap Uyi. Ngeh ngeh.'


Bosan tul. Abang Helmi kuat gak politik ni. Nampak gaya cam penyokong kuat Pak Lah.

Tak tau la atas dasar apa sebenarnya. Betul2 berpolitik ke atau memang dah tugas dia camtu.

Ahhh, malas campur. Politik ni sesuatu yang asing bagi aku. Nak bercakap pon tak reti. Benda2 ni semua bikin sakit kepala jer. Tak amik port ah. Yang aku tau, aku nak hidup dalam keadaan aman damai.

Pagi2 boleh pergi kerja. Anak nak ke sekolah takde masalah. Nak ke mana2 beli barang ke, jalan2 ker takde sekatan apa2. Tentang politik atau yang sewaktu dengannya aku serah je pada yang berkaliber. Cukup. Sebab aku tak pandai. Dan jugak aku tak berani nak menyertai apa2 perhimpunan yang melibatkan FRU atau gas pemedih mata!

Ok, stop.

Aku arrive Jengka dalam pukul 5 ptg. Hajat di hati nak singgah pasar malam yang dah lama ku tinggalkan tapi apakan daya, hujan. So, kitorang makan kat salah satu restoran kat Bandar Pusat tu.

Hmm memang dah banyak kedai makan kat situ. Tapi yang pasti, satu bangunan yang aku ingat. The one and only pasaraya yang mula2 wujud masa aku study kat situ dulu, Pasaraya Sapak. Hehe. Dah buruk dah. Lagi pulak dah banyak deretan kedai baru yang muncul so Sapak agak tenggelam.

Lepas makan, terus gerak balik KL. Aku drive sekejap kat highway tuh.

Time nak masuk ke salah satu destinasi rehat & rawat, ada road blok! Alamakkk, gilos! Mampuihh...

Tapi nasib baik polis tu takde suruh berhenti ke, tunjuk lesen ke. Kalau yer, abis la.. baper mata demerit aku kena kerana tidak mempamerkan P? Huh...

Oh yer, masa makan kat Jengka tadi ader sorang akak tu pukul2 peha anak dia. Cubit. Apa laa.. elok2 anak dia tengah main, dah menangis budak tu. Pastu dia cubit lagi anak dia sebab melalak. Cubit suruh diam. Budak tu bukan buat apa pun, dah nama pun budak tentulah main ajer kejenya. Umur baru 2-3 tahun. Biasalah, aktif. Bukan dia kacau orang. Geram pulak aku tengok akak tu.

Biar je la anak dia nak main. Apadaa. Uyi dulu masa aku tengah pilih baju, dia siap swimming atas lantai kat carrefour lagi. Konon2 tgh swimming kat pool. Hehe. Aku biar je. Tapi pastu larang la dia. Abis kotor baju. Ops, apa kater iklan sabun tu, biar terkena kotoran demi pengalaman? Keh keh keh. Poyo jerk.

Tiang seri rumah kat kampung pun uyi dah panjat sampai atas. Sekali tengok macam monyet daa! Tiang seri tu bulat, bukan kayu empat segi, tu yang senang je dia panjat. Macam Belalang naik pokok kelapa dalam citer Nujum Pak Belalang.

Tengahari tadi uyi mesej aku:

'Bu, adik x gi sek ari ni.'

Aku tepon dia. Dia kata malas nak pegi sebab tak belajar dan buat penat je. Maunyer tidak, asyik bermain, berlari memang la semput.

'Ok, tapi esok gi sekolah yer?'

'Ok.'

'Ok uyi, ibu ader keje ni. Nanti ibu tepon lagi ek. Letak tepon ok. Babaaiii... satuu...'

'Dua....'

'Tiggerr...!' Serentak letak tepon.


Dah. Sambung kerja.

No comments: