FoLLoweRs

Monday, November 19, 2007

Jangan jadi hamba duit.

Ramai orang berpesan begitu. Jangan letakkan duit itu di tangga teratas. Duit bukan segala-galanya.

Pun begitu, ada orang menangis sebab duit. Secara langsung ataupun tidak.

Mahu atau tak, dalam kehidupan yang serba mencabar dan mahal ni, duit diletakkan di tangga nombor satu. Yang boleh bikin macam2 hal.

Aku..? Aku tak gile duit. Opss.. sikit2 adalah. Aku belum layak berada dikalangan manusia yang berlumba2 mengumpul kekayaan berlipat2 ganda dan hidup mewah. Asalkan hidup aku selesa dan senang itu sudah cukup. Tak payah la kereta besar2, rumah besar. Bak kata orang cukup makan pakai sudah. Sederhana. Moderation.

Tapi... aku baru menangis sebab duit...

Bukan tak cukup duit, tapi terpaksa dihabiskan atas kecuaian aku sendiri. Sesuatu yang boleh dielakkan sebenarnya.. sesuatu yang tak sepatutnya berlaku... sesuatu yang.. arhhhh... entah macam mana!

Dan aku yang baru berjinak2 dengan dunia penyimpanan ni terpaksa pejam sebelah mata kat savings aku yang dah susut tu. Buat2 tak nampak!

Ya Tuhan, jangan la jadikan aku lemah hati lemah semangat disebabkan hal duit. Walaupon hari2 aku kerja point aku adalah duit, sehingga selalu terlupa menjadikan pekerjaan itu satu ibadah tapi aku bukan ingin menjadi hamba kepada harta dunia yang satu tu.

Takpe lah.. orang pon selalu cakap duit boleh dicari. Hermm.. ye la.. boleh dicari. Huk!

Abah pon selalu nasihat apa2 benda yang kita punyai dalam dunia ni sebenarnya bukan milik kita hatta anggota badan kita sekalipon. Tu semua pinjaman dariNya. So kalau Dia nak tarik penglihatan kita ke, kita tak boleh nak merintih sebab benda tu semua bukan kepunyaan kita. Kita pinjam sekejap ajer. Sama la macam duit. Hermmm... ye eh..?

Pesan seorang ustaz pulak, mungkin itu bukan rezeki kepunyaan kita. Mungkin kita ada curi tulang waktu kerja, jadi rezeki tu bukan hak milik kita. Kenaaa tarik balik. Hermm.... izit?

Ye lah, nak tenangkan fikiran kena banyak renungkan kata2 hikmat dan berfikiran positif. Tarik napas panjang2.

Memang duit bolah carik, tapi semangat yang hilang..? Mana nak gapai?

2 comments:

M1N4M1 said...

apa kata ko dgr lagu xpdc..tajuk dia semangat yg hilang tak salah aku..mungkin ko bleh dpt semangat dr lirik itu

cLinaku said...

a'ah tul le tajuk tu... aku ingat baru nk layan. Mael...semangat yg hilang satu..!!!