FoLLoweRs

Tuesday, September 04, 2007

Asam Garam Rumahtangga

Kawan masa keje kat 4WheelDrive dulu hubungi aku semalam tapi tak sempat nak jawab. So, bila setel sumer keje kat ofis awal pagi tadi aku amik masa sket call dia. Lagipon, dah lama tak dengar citer dia. Rasanya last week ader nombor dia tertera kat skrin handphone..missed call. Hmm.

Borak punyer borak rupanya dia ada krisis sket ngan wife dia. Puncanya? Haaa.. wife dia dapat tau dia ader skandal ngan pompuan lain kat luar.

Dia mengaku memang salah dia. Terbabas sikit.

Tapi, ada sebabnya. Cehh lelaki... adaaa je alasan dia.

Sebabnya, lately memang hubungan diorang dingin sket. Tak tau la dingin malam ke dingin siang. Tak perlulah aku tanya. Aku kan pendengar yang setia, jadi aku ambik pendekatan mendengar segala curahan rasa terlebih dahulu.

Salah satu sebab ialah anak. Memang diorang ni dah lama kawin tapi takde anak lagi. Masalah jugak tu. Nak kater tak subur, dua2 dah di check doktor. Belum rezeki la kot.

Pastu yang aku tau, wife dia ni kaki kontrol sket. Cam kuasa veto tu lebih kat wife dia. Dia banyak mengalah. Memang sepanjang aku kenal kawan aku ni, dia memang baik. Very tolerant.

Agaknya bila masing2 sibuk ngan kerja dan tak banyak masa diluangkan bersama, kemesraan tu pudar sikit. Tak banyak, sikit je. Tapi itulah kesannya. Sedar tak sedar dah macam orang asing dalam umah sendiri. Anak pulak takde. Ditambah lak ngan masalah keluarga kedua2 belah pihak. Macam2 masalah sampai ader yang buat dia rasa kecik ati. So, kawan aku ni ....alahhh biasalah..orang lelaki. Nakkan tempat mengadu la konon2. Tempat yang boleh dia luahkan isi hati dia.

Nak jadi citer lak, awek yang jadi tempat luahan perasaan tu syok gak kat dia. Tak kisah walaupon dia dah kawin. Boleh terima. Sayang. Pandai pulak bagi nasihat dan perangsang dengan kata2 pembakar perasaan. Huh. Memang bagai orang ngantuk disorong bantal siap ngan selimut skali lah. Lama2 timbul perasaan sayang. Diorang ni macam baru nak melangkah masuk ke alam percintaan.

Dipendekkan citer, wife dia bagi kata dua. Pilih salah satu. Dan kawan aku ni of course la pilih wife dia.

Tapi dia cakap memang berat sebab dia dah start sayang awek tu. Aduhhh..

Nak buat camner ek, kena la korbankan salah satu. Takkan nak korbankan perkahwinan dia kot semata2 awek yang baru kenal tu? Gila lah.

Menyesal tak sudah dia sebab tergelincir sikit. Dia pon tak tau camner hati dia boleh terpaut kat awek tu. Tak pasal2 rumahtangga dia bergoyang.

Ala, soal perasaan tak boleh nak salahkan sesaper. Dia datang pon kite tak tau bile, camner, dalam bentuk apa. Aku tak salahkan kawan aku tu 100% (walaupon lelaki ni cepat sangat nak carik kaunselor). Tapi ... itulah realiti kehidupan dalam sebuah perkahwinan. Suami isteri ni kalau takde masalah memang ajaib la.

Kadang aku rasa lega. Aku tak terlibat dalam masalah itu!

No comments: